Nyt fra Tandplejeren

Oplever du mundtørhed?

Årsagerne til mundtørhed kan være mange.  De hyppigste årsager skyldes medicin, Sjögren, og diabetes. De hyppigste medicinpræparater som kan medføre mundtørhed er: Blodtrykssænkende midler, vanddrivende medicin, midler mod allergi, astmamedicin og medicin mod psykiske sygdomme. Ved indtag af flere præparater også kaldt polyfarmaci er risikoen stor for mundtørhed

Hvilke funktioner har spyttet?

Vi producerer mellem 0,5-1,0 liter spyt i døgnet. Spyttet beskytter din mundslimhinde og tænder mod bla. infektioner, samt modvirker væksten af mikroorganismer og nedbryder bakterier. Spyttet fjerner madrester, neutraliserer syren og forebygger mod de kendte tandsygdomme som caries og parodontitis. Derudover har spyttet en vigtig egenskab ved at smøre slimhinden, hvilket gør det lettere at synke, tale og tygge.

Har du nedsat spytproduktion er du i forhøjet risiko for at få huller i tænderne, tandkødssygdomme og syrerskader.

Behandling af mundtørhed:

Oplever du mundtørhed og har nedsat spytfunktion er det vigtigt at du drikker rigeligt med vand. Sukkerfrit tyggegummi, pastiller og bolsjer er med til at stimulerer produktionen af spyt. På apoteket kan du købe gel, pastiller og spray, som kan bruges i løbet af dagen til at fugte munden.

Du kan gøre en forskel ved at:

• Begrænse sukker- og syreholdige fødeemner

• Drikke vand i stedet for sodavand/juice og andre læskedrikke

• Børst tænderne minimum to gange dagligt i to minutter. Gerne oftere imellem måltider for at rense munden

• Brug en blød tandbørste og brug fluorholdig tandpasta (1450 ppm)

• Undgå at skylle munden efter du har børstet tænderne

• I visse tilfælde kan du få recept på ekstra fluorholdig tandpasta af din tandlæge

Spørg gerne din tandplejer/tandlæge næste gang du kommer på klinikken, hvis du oplever mundtørhed, da vi kan vejlede dig individuelt